donderdag 28 juni 2007

Consuminderen

Ondertussen ben ik aan het opruimen, schoonmaken, uitzoeken. We zullen hoe dan ook naar een veel kleiner huis gaan. Wat gaat mee, wat gaat weg, wat gaat naar de jongens enz. Wie kan ik waar nog een plezier mee doen.
Mis jij nog iets kom gerust eens langs en kijk of je het bij mij vind met een beetje mazzel krijg je het van me.
Ik ben pas geleden 50 geworden en heb besloten om hoe dan ook te gaan consuminderen, dit staat al heel lang op mijn wensen lijstje ik liet me helaas te vaak verleiden om toch een ditje of datje aan te schaffen. Kadootjes zijn nou eenmaal leuk om te krijgen, om te kopen enz. toch denk ik dat ik met veel minder van alles veel gelukkiger kan zijn.
Natuurlijk krijg ik dan regelmatig de cynische vraag: Is dat niet omdat je kleiner gaat wonen maak je niet van de nood een deugd? Dan word ik herinnerd aan een boek dat ik als kind heb verslonden en nog steeds in mijn bezit heb het boek: "Opnieuw beginnen" van Jacques Massagrier. Ik heb dit boek gekregen van mijn moeder toen ik 10 jaar werd en het beschrijft voor van allerlei spullen een hergebruik een 2e leven. Nog steeds heb ik er lol in als ik iets niet hoef weg te doen, maar er iets anders handigs, nuttigs of leuks van kan maken.
Ja, jongens herinneren jullie nog de broekjes uit papa's oude jogging truien.
Mijn studentenbestek doet nog steeds dienst, evenals het servies dat zelfs door de jaren heen door mij en mijn schoonmoeder regelmatig werd aangevuld, omdat ook zij op rommelmarkten weer een bordje van het servies vond. Onbreekbaar glas, echt handig iedereen is het na een tijdje zat en ik had met mijn start setje van 3 diepe, 3 platte, 3 ontbijtbordjes, 3 kopjes, 3 schoteltjes, 3 bekers, 3 schalen, 3 schaaltjes wat uitbreiding nodig, groter gezin, meer gasten enz.
Als ik dus mijn "Brood en Bed" ga organiseren, zal het wat mij betreft nog veel ontbijtdiensten kunnen bewijzen.
Gaat dat feest niet door dan kan ik het weer laten krimpen naar kleinere aantallen van alles en de rest vindt weer een nieuwe eigenaar op de rommelmarkt.

Geen opmerkingen: